- De directeur bij Boeing die gaat over het 737 MAX-programma moet per direct vertrekken bij de Amerikaanse vliegtuigbouwer, schrijft The New York Times.
- Boeing kwam begin dit jaar in opspraak nadat een deurpaneel van een 737 MAX 9-vliegtuig tijdens de vlucht losraakte.
- Het is de tweede keer dat Boeing in opspraak raakt door het vliegtuig, in 2019 kwamen er 346 mensen om bij twee zware ongelukken met het toestel.
- Lees ook: De 737 Max van Boeing is weer in opspraak – dit moet je weten over het best verkopende vliegtuig van de Amerikaanse fabrikant
De recente problemen bij Boeing met een vliegtuig dat in de lucht een deurpaneel verloor, kost een betrokken bestuurder de kop. Volgens de Amerikaanse krant The New York Times vertrekt Ed Clark, de man achter het 737 MAX-programma bij de vliegtuigbouwer, bij het bedrijf na een carrière van bijna achttien jaar.
Clark nam het MAX-programma in 2021 over, toen het bedrijf de productie van het vliegtuig flink aan het opvoeren was. De 737 MAX 8 had op dat moment net wereldwijd 20 maanden aan de grond gestaan door twee zware ongelukken met het toestel, waarbij 346 mensen omkwamen.
Deze crashes kostten Boeing miljarden dollars en plaatsten het toestel en het bedrijf onder een vergrootglas van toezichthouders over de hele wereld.
Boeing worstelt opnieuw met de 737 MAX
Omdat er nu opnieuw problemen zijn met de 737 MAX heeft Stan Deal, die aan het hoofd staat van de commerciële tak van de vliegtuigbouwer, in een memo aan werknemers laten weten dat Boeing ook “andere wijzigingen in het leiderschap zal gaan doorvoeren”, aldus de krant.
Boeing kwam begin dit jaar in opspraak nadat een deurpaneel van een 737 MAX 9-vliegtuig van Alaska Airlines tijdens de vlucht losraakte. Na inspectie bleek dat meerdere bouten in het paneel los zaten.
Bij andere MAX 9-vliegtuigen werden daarna ook losse bouten gevonden. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA hield vervolgens tijdelijk vliegtuigen van dit model aan de grond.
De MAX-lijn van Boeing lijdt ook onder problemen met de kwaliteitscontrole bij leveranciers. Twee weken geleden deelde Boeing dat Spirit AeroSystems, die de 737 Max carrosserieën maakt, verkeerd geboorde gaten had aangetroffen in de vliegtuigen.